Uniunea Europeana Guvernul Romaniei POS Mediu Consiliul Judetean Covasna Instrumente structurale
Managementul adecvat al ariilor naturale protejate Munţii Bodoc-Baraolt, Dealul Ciocaş - Dealul Viţelului şi Ciomad-Balvanyoş
-

Materialul rulant

Materialul rulant al CFF Covasna Comandău

aflat în proprietatea Consiliului Judeţean Covasna

 

Locomotiva CFF 764-001, de tip D - n2t, pe ecartament de 760 mm

Locomotiva CFF 764-405R, de tip D - n2t, pe ecartament de 760 mm

Locomotiva CFF 763-247, tipul 2C-n2t, cu ecartament de 760 mm

 

 

 

 

 

Locomotiva CFF 764-001, de tip D - n2t, pe ecartament de 760 mm

   - fabricată de: IRUM Reghin, România
   - numărul de fabrică: 001
   - anul fabricației: 1982
   - locomotiva este garată la Covasna, în spatele parcării din fața hotelului Clermont
   - proprietar: județul Covasna
     Locomotiva reprezintă una dintre soluțiile alternative alese din perioada crizei de combustibil din anii 1980 – 1989. Atunci, pentru a asigura transportul de cherestea, în fabrica IRUM din Reghin, pe baza planurilor originale din Reșița, au fost realizate 12 locomotive cu abur, dintre care 001 este prototipul.
     Toate piesele sunt originale (roțile, bielele, cilindrii, mecanismul motor, cazanul, fremul). Lipsesc plăcile cu inscripționarea fabricantului, numărului, a vitezei maxime permise, și puterii locomotivei, respectiv o serie de piese care au fost utilizate la menținerea în serviciu a locomotivei 764-405R. A fost oprită din serviciu la sfârșitul anilor 80 din cauza ruperii manivelei.

 

Locomotiva CFF 764-405R, de tip D - n2t, pe ecartament de 760 mm

   - fabricată de: IRUM Reghin, România
   - numărul de fabrică: 602
   - anul fabricației: 1984
   - locomotiva este garată în incinta remizei de la Covasna
   - locomotiva este garată la Covasna, în spatele parcării din fața hotelului Clermont
   - proprietar: județul Covasna

Evenimentele mai importante din istoricul locomotivei în ordinea menționării acestora în cartea tehnică a locomotivei:
   -  25.12.1984. parcursul de probă la Reghin,
   -  12.12.1984. a fost proba de cazan oficială, a primit autorizația până la 12.12.1989
   -  18.04.1985 a fost preluată la Covasna de Ferencz János, șeful atelierului de la Comandău
   -  pe 14.08.1985 a fost pusă în funcțiune, a parcurs în acel an în total 6.265 km
   -  în 1986 – 20.265 km parcurși
   -  în decembrie 1987 nu au fost trecuți kilometrii parcurși; în acel an, până atunci a efectuat 17.745 km în total
   -  în 1988 au fost menționate lunile februarie, martie și noiembrie, cu un total de 2.681 km
   -  până la 1 august 1989 nu sunt notați noi km, mai apoi până în noiembrie parcurge 2.620 km
   -  în 1990 și 1991 nu sunt noi înscrieri
   -  din august 1992 - 3.114 km,
   -  și în 1993 repaos de jumătate de an (4.639 km),
   -  tot anul 1994 în serviciu (5.341 km)
   - ultima inscripție este din octombrie 1995, dar în acești ultimi ani a parcurs doar 4-600 km lunar, în total: 5.277 km
   - total: 67.947 km parcurși documentați.
   -  la Comandău a fost dusă pe 15.12.1987 pentru reparații (coincide cu datele prezentate mai înainte), de unde
   - a primit autorizație de funcționare pe 26.01.1988, cu semnătura lui Ferencz János
   -  o inscripție de mână pe spatele cărții: luna a V-a 1986: verificarea cazanului, osiilor, fremului

 

 

Locomotiva CFF 763-247, tipul 2C-n2t, cu ecartament de 760 mm

   -    fabricată de: Krauss München, Germania
   -    numărul de fabricație: 6968
   -    anul fabricației: 1916
   -    locomotiva se află în prezent în remiza din Comandău
   -    proprietar: județul Covasna
     Locomotiva cu numărul 763-247 (inițial cu tender separat) a fost realizată în renumita fabrică germană Krauss & Co. din München, la comanda unui anume B. Avenarius din Varsovia (17 martie 1914) pentru S.G Sumski, administrator în probleme de transport de mărfuri din Machnowicze. Firma Krauss a fost fondată în 1866 și în fabricile din Linz și München au fost realizate în total 8512 bucăți de locomotive cu abur.
     Potrivit datelor de fabricație locomotiva trebuia livrată pe data de 19 iulie 1914, dar din cauza izbucnirii Primului Război Mondial acest lucru nu s-a mai întâmplat. Probabil că locomotiva a fost finalizată potrivit datei inițiale, deoarece pe cazan figurează anul 1914. Până la urmă în 1916 a ajuns la armata Germană. Potrivit datelor pe care le deținem a început serviciul în Lituania în cadrul armatei Germane (Militär Eisenbahn-Direktion Schaulen – Comandamentul Militar de Căi Ferate din Schaulen), la Centrul Militar pentru Căi Ferate Înguste din Ponewjech (azi Panevéžhio) pe liniile de 750 mm folosite în zonă..
     În 1999 a fost scoasă din funcțiune. Datorită proiectării și realizării impecabile locomotiva a funcționat în continuu 83 de ani, și cu unele mici reparații și astăzi ar putea fi repusă în funcțiune. Toate componentele principale sunt cele originale (roțile, bielele, cilindrii, șasiul).
În Europa este un fapt foarte rar distribuția osiilor utilizată la această locomotivă (2C), iar în România este unicat. Potrivit cunoștințelor noastre este singura de acest gen dintre produsele fabricii Krauss.

sursa: Papucs A., Markója Sz., Lacriţeanu, Ş., Hufnagel, H. (2011): Vehicule de cale ferată la Covasna și Comandău, 256 p., Asociația Sikló Egyesület – Sf. Gheorghe, Kisvasutak Baráti Köre Egyesület – Budapest

 

 

 

 

 

<< înapoi la prima pagină
Calendar noutăți
Meteo
Link-uri utile
Proiect cofinantat din Fondul European pentru Dezvoltare Regionala.
Pentru informaţii detaliate despre celelalte programe cofinanţate de Uniunea Europeană, vă invităm să vizitaţi www.fonduri-ue.ro
Conţinutul acestui material nu reprezintă în mod obligatoriu poziţia oficială a Uniunii Europene sau a Guvernului României